Programy školské všeobecné primární prevence pro I. a II. stupeň ZŠ a SŠ
Program školské všeobecné primární prevence je určen třídním kolektivům, kde chceme zamezit nebo oddálit rizikové chování v průběhu školní docházky.
Témata školské všeobecné primární prevence
MOJE BEZPEČÍ: adaptace na třídní kolektiv; posílení autority třídního vyučujícího; nastínění rozdílu mezi žádoucím a nežádoucím chováním; prevence dětských úrazů.
Cílová skupina: 1. - 2. třída ZŠ
Cílem programu:
· prevence dětských úrazů;
· prevence ubližování;
· bezpečný kontakt s cizím člověkem.
KDO JSEM A CO SMÍM: uvědomění si pojmu právo a hledání souvislostí mezi pojmy právo a zodpovědnost; důraz je kladen na posilování odpovědnosti za své chování, sebevědomí, empatie.
Cílová skupina: 3. - 4. třída ZŠ
Cílem programu:
· představení základních dětských práv a souvisejících povinností;
· podpora kamarádských vztahů ve třídě a důraz na bezpečí;
· posilování odpovědnosti, sebevědomí.
CO MI (NE)PROSPÍVÁ: podpora zdravého životního stylu; předání informací o škodlivosti návykových látek, konkrétně o nebezpečí tabáku se zaměřením na formování postojů v této věkové kategorii.
Cílová skupina: 4. - 5. třída ZŠ
Cílem programu:
· podpora zdravého životního stylu;
· prevence užívání tabákových výrobků a alkoholu;
· podpora zdravého vnímání sebe sama a svého těla.
UMÍM (SE) ROZHODNOUT: žáci si uvědomují sounáležitost se skupinou a zodpovědnost za to co se v ní děje; motivace k naslouchání druhému, v hodnou formou reagovat a rozvíjet dialog.
Cílová skupina: 5. třída ZŠ
Cílem programu:
· posilování dobrých vztahů v třídním kolektivu;
· prevence ubližování;
· posilování sociálních hodnot a prosociálního chování.
ROZHODNI SE SÁM: posílení efektivní komunikace mezi žáky navzájem v nově vytvořeném třídním kolektivu, uvědomění si vlastních očekávání a příležitost k rozpoznání požadavků ostatních žáků ve třídě.
Cílová skupina: 6. třída ZŠ
Cílem programu:
· podpora a dobré fungování nově vzniklého kolektivu;
· prevence ubližování
· posilování pozitivního sebepojetí jednotlivců a klimatu třídy.
POUTA (NE)ZÁVISLOSTI: prevence zneužívání návykových látek; zaujetí zodpovědného postoje a rozvíjení sociálních dovedností – navazování zdravých vztahů; schopnost čelit sociálnímu tlaku; dovednost rozhodovat se; schopnost vyhledat odbornou pomoc.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Cílem programu:
· prevence užívání návykových látek;
· rizika spojená se závislostmi;
· podpora zodpovědných postojů při setkání se sociálně nežádoucími jevy a předsudky.
JAK (SI) NEUBLÍŽIT: upevňování pozitivních vztahů a postojů člověka k člověku; uvědomění si vlastních hodnot; zodpovědné chování vůči okolí a ujasnění si hranic svých práv a práv druhých; program napomáhá k vytvoření jasných pravidel tolerance a empatie ve vztahu k druhým.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Cílem programu:
· prevence různých forem rizikového chování;
· individuálně zaměřený na daný třídní kolektiv;
· klade důraz na zdravou komunikaci.
LÁSKA (NE)BEZPEČNĚ: prevence předčasného a rizikového sexuálního chování, která učí větší citlivosti v partnerských vztazích; osvojení si základních znalostí o partnerství; uvědomit si vlastní postoj a chování v možných rizikových situacích, naučit se je zvládnout a řešit.
Cílová skupina: 8. - 9. třída ZŠ, SŠ
Cílem programu:
· posilování pozitivních a zdravých vztahů mezi chlapci a děvčaty;
· osvojení si znalostí o partnerství;
· prevence předčasného a rizikového sexuálního života.
(NE)BEZPEČNĚ NA NETU: bezpečný pohyb ve virtuálním světě; jak zodpovědně používat informační technologie; prevence rizikové kyberkomunikace a kyberšikany.
Cílová skupina: 5. – 9. třída ZŠ, SŠ
Cílem programu:
· prevence kyberšikany;
· bezpečné chování na internetu a sociálních sítích;
· prevence dalších rizik spojených s používáním internetu, zodpovědný přístup
k informačním technologiím.
CESTA K TOLERANCI: trénink kritického a pluralitního uvažování; podpora pozitivního pojetí vlastní identity v kombinaci s vstřícným vnímáním různorodosti; naučit se zacházet s odlišností – nebát se člověka s HIV/AIDS, mám informace, vím, jak se chovat.
Cílová skupina: 6. – 9. třída ZŠ, SŠ
Cílem programu:
· trénink kritického a nestereotypního uvažování;
· podpora pozitivního pojetí vlastní identity v kombinaci s vstřícným vnímáním různorodosti;
· naučit se zacházet s odlišností.
Realizace programu:
Program je realizován ve školním prostředí, respektuje běžný provoz školy a je vždy modifikován dle specifik dané školy. Po domluvě lze realizovat i v prostorech Centra primární prevence Spektrum. Doplňuje a navazuje především na Preventivní program školy a je v souladu s Metodickým doporučením k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j.: 21291/2010-28.
Program je postaven na aktivním zapojení všech účastníků, využívá interaktivních technik s těmito cíli: podpora zdravé dynamiky ve skupině, posílení pozitivních vztahů v kolektivu, podpora spolupráce a komunikace, posílení tolerance žáků k jinakostem, prevence rizikového závislostního chování, posílení vhodných forem verbální i neverbální komunikace s autoritami, podpora zdravého sebepřijetí.
Téma programů je možno individuálně upravit na základě zakázky školy.
Se školou jsou vždy předem vydefinovány konkrétní požadavky pro danou cílovou skupinu.
Počet setkání/bloků:
Standardně program zahrnuje 2 bloky o délce 3x45 minut
- Před začátkem realizace probíhá rozhovor s třídním učitelem případně se školním metodikem prevence;
- 3x45 minut přímá práce s třídním kolektivem;
- poté opět ústní zhodnocení proběhlého programu společně s třídním učitelem nebo školním metodikem prevence;
- po každém realizovaném bloku je škole zaslaná Zpráva z programu.
Ceny programů primární prevence:
Celý program I. a II. blok (1 blok v rozsahu 3 vyučovacích hodin) 3.000,- Kč
V ceně je zahrnuto: přímá práce se žáky – realizace programu 3x45 minut, konzultace se školou, informační servis pro školního metodika prevence, aktivní spolupráce s třídními učiteli, možná účast lektorů na rodičovských schůzkách.
Cestovní náklady:
Ve školním roce 2019/2020 k ceně programu účtujeme cestovní náklady ve výši 7 Kč/km.
Program selektivní primární prevence je určen třídním kolektivům, které jsou ve vyšší míře ohroženy rizikovým chováním, případně se rizikové chování v kolektivu již objevuje.
Témata selektivní primární prevence
PUZZLE: rizikové vztahy mezi spolužáky, ubližování, negativní sociální klima, neschopnost spolupracovat, nevhodná komunikace mezi žáky i k autoritám.
Cílová skupina: žáci 4. - 6. třídy základních škol.
Cílem programu:
· předcházet vzniku a rozvoji rizikového chování u cílové skupiny, napomáhat včasnému rozpoznání rozvíjejícího se rizikového chování ve třídě;
· reagovat na konkrétní situaci tak, aby došlo k rozkrytí problému, nastartování ozdravných procesů;
· zvyšovat pozitivní sociální klima ve třídě a přispívat k rozvoji pozitivních vztahů mezi žáky;
· rozvíjet sociální schopnosti žáků – schopnost, navazovat přátelské vztahy s vrstevníky, komunikovat a spolupracovat s ostatními, schopnost být citlivý k pocitům či potřebám druhých, umět se zdravě prosadit.
(NE)HLEDÁM SVOU CESTU: téma závislosti: užívání návykových látek.
Cílová skupina: žáci 9. třídy základní školy a I. ročníku střední školy.
Cílem programu:
· zmapovat znalosti a postoje studentů k problematice návykových látek;
· podpořit uvědomění si rizikovosti daných situací běžného života a nastartování změny pro zaujetí zdravého postoje při setkání s užíváním návykových látek.
Realizace programu:
Program je realizován ve školním prostředí, respektuje běžný provoz školy a je vždy modifikován dle specifik dané školy. Po domluvě lze realizovat i v prostorech Centra primární prevence Spektrum. Doplňuje a navazuje především na Preventivní program školy a je v souladu s Metodickým doporučením k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j.: 21291/2010-28.
Program je postaven na aktivním zapojení všech účastníků, využívá interaktivních technik s těmito cíli: podpora zdravé dynamiky ve skupině, posílení pozitivních vztahů v kolektivu, podpora spolupráce a komunikace, posílení tolerance žáků k jinakostem, prevence rizikového závislostního chování, posílení vhodných forem verbální i neverbální komunikace s autoritami, podpora zdravého sebepřijetí.
Počet setkání/bloků:
Standardně program zahrnuje 3 bloky o délce 3x45 minut
- První blok: 1x45 minut - rozhovor s TU a ŠMP; 2x45 minut přímá práce s třídním kolektivem.
- Druhý blok: 3x45 minut přímá práce s třídním kolektivem.
- Poslední třetí setkání/blok: 2x45 minut přímá práce se třídním kolektivem, 1x45 minut – závěrečný rozhovor s třídním učitelem a školním metodikem prevence.
Aktivní zapojení třídního učitele, školního metodika prevence a vedení školy je nutné a přínosné.
Třídní učitel a školní metodik prevence jsou důležité osoby pro přípravu postupu práce s danou konkrétní třídou. Je s nimi konzultován i průběh a také doporučení kam v oblasti rizikového chování následně směřovat další preventivní působení. Konkrétní cíle se pak odvíjejí od konkrétní zakázky.
Odborná způsobilost programu:
Program SPP vedou vždy dva odborní lektoři, kteří mají odpovídající vzdělání a zkušenosti s vedením skupiny.
Program selektivní primární prevence bude certifikován MŠMT v roce 2019.
Ceny programů selektivní primární prevence:
Celý program I., II. a III. blok (1 blok v rozsahu 3 vyučovacích hodin) 3.600 Kč.
CENA PLATÍ DO KONCE LISTOPADU 2019, spolufinancováno z Fondu Vysočina.
Cestovní náklady:
Ve školním roce 2019/2020 k ceně programu účtujeme cestovní náklady ve výši 7 Kč/km.
Pokud máte jakékoli dotazy týkající se programu, nebo máte zájem program objednat, určitě neváhejte a obraťte se na nás.
Za lektorský tým Centra primární prevence Spektrum:
Mgr. Petra Nováčková
vedoucí Centra, lektorka programů primární prevence
Bc. Alena Velechovská
zástupkyně vedoucí Centra, lektorka programů primární prevence