Programy školské všeobecné primární prevence pro I. a II. stupeň ZŠ a SŠ

 

Program školské všeobecné primární prevence je určen třídním kolektivům, kde chceme zamezit nebo oddálit rizikové chování v průběhu školní docházky.

Témata školské všeobecné primární prevence

MOJE BEZPEČÍ: adaptace na třídní kolektiv; posílení autority třídního vyučujícího; nastínění rozdílu mezi žádoucím a nežádoucím chováním; prevence dětských úrazů.

Cílová skupina: 1. - 2. třída ZŠ

Cílem programu:

·         prevence dětských úrazů;

·         prevence ubližování;

·         bezpečný kontakt s cizím člověkem.

 

KDO JSEM A CO SMÍM: uvědomění si pojmu právo a hledání souvislostí mezi pojmy právo a zodpovědnost; důraz je kladen na posilování odpovědnosti za své chování, sebevědomí, empatie.

Cílová skupina: 3. - 4. třída ZŠ

Cílem programu:

·         představení základních dětských práv a souvisejících povinností;

·         podpora kamarádských vztahů ve třídě a důraz na bezpečí;

·         posilování odpovědnosti, sebevědomí.

 

 

CO MI (NE)PROSPÍVÁ: podpora zdravého životního stylu; předání informací o škodlivosti návykových látek, konkrétně o nebezpečí tabáku se zaměřením na formování postojů v této věkové kategorii.

Cílová skupina: 4. - 5. třída ZŠ

Cílem programu:

·         podpora zdravého životního stylu;

·         prevence užívání tabákových výrobků a alkoholu;

·         podpora zdravého vnímání sebe sama a svého těla.

 

 

UMÍM (SE) ROZHODNOUT: žáci si uvědomují sounáležitost se skupinou a zodpovědnost za to co se v ní děje; motivace k naslouchání druhému, v hodnou formou reagovat a rozvíjet dialog.

Cílová skupina: 5. třída ZŠ

Cílem programu:

·         posilování dobrých vztahů v třídním kolektivu;

·         prevence ubližování;

·         posilování sociálních hodnot a prosociálního chování.

 

 

ROZHODNI SE SÁM: posílení efektivní komunikace mezi žáky navzájem v nově vytvořeném třídním kolektivu, uvědomění si vlastních očekávání a příležitost k rozpoznání požadavků ostatních žáků ve třídě.

Cílová skupina: 6. třída ZŠ

Cílem programu:

·         podpora a dobré fungování nově vzniklého kolektivu;

·         prevence ubližování

·         posilování pozitivního sebepojetí jednotlivců a klimatu třídy.

 

 

POUTA (NE)ZÁVISLOSTI: prevence zneužívání návykových látek; zaujetí zodpovědného postoje a rozvíjení sociálních dovedností – navazování zdravých vztahů; schopnost čelit sociálnímu tlaku; dovednost rozhodovat se; schopnost vyhledat odbornou pomoc.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

Cílem programu:

·         prevence užívání návykových látek;

·         rizika spojená se závislostmi;

·         podpora zodpovědných postojů při setkání se sociálně nežádoucími jevy a předsudky.

 

 

JAK (SI) NEUBLÍŽIT: upevňování pozitivních vztahů a postojů člověka k člověku; uvědomění si vlastních hodnot; zodpovědné chování vůči okolí a ujasnění si hranic svých práv a práv druhých; program napomáhá k vytvoření jasných pravidel tolerance a empatie ve vztahu k druhým.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

Cílem programu:

·         prevence různých forem rizikového chování;

·         individuálně zaměřený na daný třídní kolektiv;

·         klade důraz na zdravou komunikaci.

 

 

LÁSKA (NE)BEZPEČNĚ: prevence předčasného a rizikového sexuálního chování, která učí větší citlivosti v partnerských vztazích; osvojení si základních znalostí o partnerství; uvědomit si vlastní postoj a chování v možných rizikových situacích, naučit se je zvládnout a řešit.

Cílová skupina: 8. - 9. třída ZŠ, SŠ

Cílem programu:

·         posilování pozitivních a zdravých vztahů mezi chlapci a děvčaty;

·         osvojení si znalostí o partnerství;

·         prevence předčasného a rizikového sexuálního života.

 


(NE)BEZPEČNĚ NA NETU: bezpečný pohyb ve virtuálním světě; jak zodpovědně používat informační technologie; prevence rizikové kyberkomunikace a kyberšikany.

Cílová skupina: 5. – 9. třída ZŠ, SŠ

Cílem programu:

·         prevence kyberšikany;

·         bezpečné chování na internetu a sociálních sítích;

·         prevence dalších rizik spojených s používáním internetu, zodpovědný přístup
k informačním technologiím.

 

 

 

 

CESTA K TOLERANCI: trénink kritického a pluralitního uvažování; podpora pozitivního pojetí vlastní identity v kombinaci s vstřícným vnímáním různorodosti; naučit se zacházet s odlišností – nebát se člověka s HIV/AIDS, mám informace, vím, jak se chovat.

Cílová skupina: 6. – 9. třída ZŠ, SŠ

Cílem programu:

·         trénink kritického a nestereotypního uvažování;

·         podpora pozitivního pojetí vlastní identity v kombinaci s vstřícným vnímáním různorodosti;

·         naučit se zacházet s odlišností.

 

 

Realizace programu:

Program je realizován ve školním prostředí, respektuje běžný provoz školy a je vždy modifikován dle specifik dané školy. Po domluvě lze realizovat i v prostorech Centra primární prevence Spektrum. Doplňuje a navazuje především na Preventivní program školy a je v souladu s Metodickým doporučením k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j.: 21291/2010-28.

 

Program je postaven na aktivním zapojení všech účastníků, využívá interaktivních technik s těmito cíli: podpora zdravé dynamiky ve skupině, posílení pozitivních vztahů v kolektivu, podpora spolupráce a komunikace, posílení tolerance žáků k jinakostem, prevence rizikového závislostního chování, posílení vhodných forem verbální i neverbální komunikace s autoritami, podpora zdravého sebepřijetí.

 

Téma programů je možno individuálně upravit na základě zakázky školy.

Se školou jsou vždy předem vydefinovány konkrétní požadavky pro danou cílovou skupinu.

 

Počet setkání/bloků:
Standardně program zahrnuje 2 bloky o délce 3x45 minut

  • Před začátkem realizace probíhá rozhovor s třídním učitelem případně se školním metodikem prevence;
  • 3x45 minut přímá práce s třídním kolektivem;
  • poté opět ústní zhodnocení proběhlého programu společně s třídním učitelem nebo školním metodikem prevence;
  • po každém realizovaném bloku je škole zaslaná Zpráva z programu.

 

Ceny programů primární prevence:
Celý program I. a II. blok (1 blok v rozsahu 3 vyučovacích hodin) 3.000,- Kč

 

 

V ceně je zahrnuto: přímá práce se žáky – realizace programu 3x45 minut, konzultace se školou, informační servis pro školního metodika prevence, aktivní spolupráce s třídními učiteli, možná účast lektorů na rodičovských schůzkách.

 

Cestovní náklady:

Ve školním roce 2019/2020 k ceně programu účtujeme cestovní náklady ve výši 7 Kč/km.

 

 

 

 

 

Program selektivní primární prevence je určen třídním kolektivům, které jsou ve vyšší míře ohroženy rizikovým chováním, případně se rizikové chování v kolektivu již objevuje.

Témata selektivní primární prevence

PUZZLE: rizikové vztahy mezi spolužáky, ubližování, negativní sociální klima, neschopnost spolupracovat, nevhodná komunikace mezi žáky i k autoritám.
Cílová skupina: žáci 4. - 6. třídy základních škol.
Cílem programu:

·         předcházet vzniku a rozvoji rizikového chování u cílové skupiny, napomáhat včasnému rozpoznání rozvíjejícího se rizikového chování ve třídě;

·         reagovat na konkrétní situaci tak, aby došlo k rozkrytí problému, nastartování ozdravných procesů;

·         zvyšovat pozitivní sociální klima ve třídě a přispívat k rozvoji pozitivních vztahů mezi žáky;

·         rozvíjet sociální schopnosti žáků – schopnost, navazovat přátelské vztahy s vrstevníky, komunikovat a spolupracovat s ostatními, schopnost být citlivý k pocitům či potřebám druhých, umět se zdravě prosadit.

(NE)HLEDÁM SVOU CESTU: téma závislosti: užívání návykových látek.
Cílová skupina: žáci 9. třídy základní školy a I. ročníku střední školy.

Cílem programu:

·         zmapovat znalosti a postoje studentů k problematice návykových látek;

·         podpořit uvědomění si rizikovosti daných situací běžného života a nastartování změny pro zaujetí zdravého postoje při setkání s užíváním návykových látek. 

Realizace programu:

Program je realizován ve školním prostředí, respektuje běžný provoz školy a je vždy modifikován dle specifik dané školy. Po domluvě lze realizovat i v prostorech Centra primární prevence Spektrum. Doplňuje a navazuje především na Preventivní program školy a je v souladu s Metodickým doporučením k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j.: 21291/2010-28.

Program je postaven na aktivním zapojení všech účastníků, využívá interaktivních technik s těmito cíli: podpora zdravé dynamiky ve skupině, posílení pozitivních vztahů v kolektivu, podpora spolupráce a komunikace, posílení tolerance žáků k jinakostem, prevence rizikového závislostního chování, posílení vhodných forem verbální i neverbální komunikace s autoritami, podpora zdravého sebepřijetí.

 

Počet setkání/bloků:
Standardně program zahrnuje 3 bloky o délce 3x45 minut

  • První blok: 1x45 minut - rozhovor s TU a ŠMP;  2x45 minut přímá práce s třídním kolektivem.
  • Druhý blok: 3x45 minut přímá práce s třídním kolektivem.
  • Poslední třetí setkání/blok: 2x45 minut přímá práce se třídním kolektivem, 1x45 minut – závěrečný rozhovor s třídním učitelem a školním metodikem prevence.

Aktivní zapojení třídního učitele, školního metodika prevence a vedení školy je nutné a přínosné.
Třídní učitel a školní metodik prevence jsou důležité osoby pro přípravu postupu práce s danou konkrétní třídou. Je s nimi konzultován i průběh a také doporučení kam v oblasti rizikového chování následně směřovat další preventivní působení. Konkrétní cíle se pak odvíjejí od konkrétní zakázky. 

Odborná způsobilost programu:
Program SPP vedou vždy dva odborní lektoři, kteří mají odpovídající vzdělání a zkušenosti s vedením skupiny.
Program selektivní primární prevence bude certifikován MŠMT v roce 2019.

Ceny programů selektivní primární prevence:
Celý program I., II. a III. blok (1 blok v rozsahu 3 vyučovacích hodin) 3.600 Kč.
CENA PLATÍ DO KONCE LISTOPADU 2019, spolufinancováno z Fondu Vysočina.
Cestovní náklady:

Ve školním roce 2019/2020 k ceně programu účtujeme cestovní náklady ve výši 7 Kč/km. 

 

Pokud máte jakékoli dotazy týkající se programu, nebo máte zájem program objednat, určitě neváhejte a obraťte se na nás.

Za lektorský tým Centra primární prevence Spektrum:

 

Mgr. Petra Nováčková

vedoucí Centra, lektorka programů primární prevence

 

Bc. Alena Velechovská

zástupkyně vedoucí Centra, lektorka programů primární prevence