Terénní programy


Terénní program je poskytován na nejpřirozenějších místech uživatelů návykových látek, tam kde se uživatelé běžně pohybují a cítí bezpečně.
Pracovníci pracují:

Na ulicích, v parcích, na nádražích, u zastávek, na náměstí
Pracovníci se ve stanovené provozní době pohybují po městě Žďár nad Sázavou (dále Novém Městě na Moravě, Bystřici nad Pernštejnem, Ždírci nad Doubravou a další místa - viz provozní doba), a to zvláště v lokalitách, kde je vyšší pravděpodobnost přítomnosti uživatelů nelegálních návykových látek. Terénní pracovníci oslovují řadu lidí (tedy i neuživatele návykových látek), seznamují je s nabídkou služeb, smyslem programu. Uživatelům návykových látek či těm, co jsou užíváním ohroženi, poskytují níže uvedené služby.

V bytech uživatelů
s klienty je možné se domluvit na poskytování služeb v jejich bytech.

Podmínky pro poskytnutí služby v bytě:

  • musí být předem domluvená a musí o ní vědět všichni, kdo v bytě budou (tedy např. rodiče, partner, kamarádi)
  • je domluven čas a konkrétní podoba návštěvy (v kolik hodin přijde, kde se nachází byt, jak to tam vypadá, kdo všechno bude na bytě přítomen, kolik terénních pracovníků přijde)
  • za přítomnosti terénního pracovníka SE NESMÍ: vyrábět drogy, prodávat drogy, vyskytovat děti v nevyhovujících podmínkách nebo probíhat jakákoliv činnost podléhající oznamovací povinnosti
  • je vyjasněné, co se od návštěvy očekává
  • s klientem žijícím ve společné domácnosti s rodiči terénní pracovník probere, jak se před nimi chovat a jak s nimi jednat
  • pokud klient vyžaduje, aby před jeho rodiči a ostatními lidmi v bytě zamlčel, že je terénní pracovník, odmítneme návštěvu – pracovník nemůžeme vystupovat v pozici jeho kamaráda
  • při návštěvě se terénní pracovník případným rodičům představí a sdělí jim, proč tam je – klient je upozorněn na to, že pracovník nebude v žádném případě lhát, krýt ho, poskytovat mu alibi nebo se přiklánět na jeho stranu v případě sporu s rodiči
  • před odchodem terénní pracovník zhodnotí, jestli klientovi nebo někomu jinému v bytě nehrozí akutní nebezpečí, případně zajistí odbornou pomoc
  • pracovník neodchází v případě, že se klient nachází v psychotickém stavu nebo má sebevražedné tendence a ihned zavolá odbornou pomoc.

 
Dle domluvy po telefonu
Klient i další osoby mohou volat na terénní mobil a domluvit se na setkání na území města, případně v bytě. Může se jednat o výměnný program, případně další služby (informační servis, poradenství atd.).

Domluva probíhá takto:

  • zjištění zakázky (výměnný program, další služby…)
  • domluva místa, času setkání, sdělení poznávacích znaků terénního pracovníka, dotaz na možnost zpětného volání pro případ že se nemohou najít
  • pracovník na domluveném místě čeká max. 15 minut!!
  • v případě, že se klient nedostaví a zavolá později, je odkázán na služby Kontaktního centra, případně je výměna domluvena na další den